... NEvystudovala jsem žádnou fotografickou školu
…NEabsolvovala žádný fotografický kurz
... NEfotím fotoaparátem za statisíce korun
…NEupravuji snímky v Adobe Photoshop
... NEvytvářím umělý svět - nearanžuji
... NEmám ráda technicky sterilně dokonalé fotografie bez duše
... Vystudovala jsem FEL ČVUT
…Jsem fotosamouk – čtu, pozoruji, naslouchám, fotografuji
... Fotím kinofilmovým aparátem a Nikonem D300
…Používám přirozenost
... Dokumentuji, co existuje nezávisle na mé vůli
…Miluji snímky s duší, reálnou krásu jedinečně zachycenou
Fotografii vnímám jako kreativní projev a dokument talentu a píle fotografa. Za fotografie, tedy snímky zachycující moment reality, nepovažuji díla finálně upravovaná do podoby diametrálně odlišné od původního snímku nebo počítačově „zdokonalovaná“ až do technického či obsahového odosobnění. Krásná fotografie je pro mě fotografie, ve které se snoubí technické znalosti fotografa s jeho estetickým cítěním, uměním vyhledat a zachytit zajímavý okamžik či pohled kompozičně vyváženým, kreativním a jedinečným způsobem.
Miluji poezii filmu, to napětí, jak snímek dopadne, když máte šanci rozmýšlet technické a kompoziční náležitosti jen do okamžiku stisknutí spouště. Žádné náhledy s histogramy a nekonečná opakování záběru „dokud to neujde“. Film prozradí jak umíte, co ve vás je, zda „vidíte“. Donutí vás více se soustředit, více přemýšlet, protože jeden záběr je mnohem dražší než ten digitální. Snímek na filmu také jen tak nepřepálíte a už vůbec jej omylem nesmažete z karty či počítače. Navíc má tu půvabnou perspektivu, která stále digitálně pořízeným fotografiím chybí. Jako by byl mnohem věrohodnější, reálnější. Na druhou stranu nutno uznat, že i digitální technika má mnohé přednosti a fotograf se bez ní v dnešním světě neobejde. Vždyť pracujete-li dnes s fotografií, je to téměř vždy v digitální podobě. Proto jsem už i já začala fotografovat digitální zrcadlovkou. Jsem-li však v zahraničí a záběry opravdu stojí za to, či digitální fotoaparát nezvládá kontrast, nořím se opět do filmové poezie…a těším se.
Mé fotografie jsou ve zcela originálním znění, pouze zachycují, co je kolem mne. A i když to u některých snímků nevypadá, záběry nearanžuji. Výřezy realizuji zcela výjimečně, sázím na správnou kompozici již při focení. Fotografie na těchto stránkách jsou většinou prostě skenované z kinofilmu bez následujících úprav, případně drobně upravené v Zoner Photo Studio tak, aby jim to nevzalo jejich duši. Mám ráda přirozené fotografie, které přesto umí fascinovat, pohladit a hlavně dokumentují, co existuje bez mé vůle.
Fotografování jsem prvně a zcela podlehla při návštěvě své vysněné země Peru a dvou zemí sousedních – Bolívie a Chile - koncem roku 2002. Mé tehdejší foto know how spočívalo ve vyhlédnutí záběru a zmáčknutí spouště mého kompaktního zcela automatického fotoaparátu. Pojmy jako expozice, čas závěrky, clona, kompozice byly pro mě z oblasti science fiction. Po týdnu pobytu v této magické zemi mi přítel zkusil zapůjčit svoji amatérskou zrcadlovku, abych si vyzkoušela, jak se fotí skutečným fotoaparátem. Udělal chybu - nemilosrdně jsem mu ji odebrala na další 4 týdny našeho poznávání jižní Ameriky. Naučila jsem se pracovat se zoom objektivem (bohužel až po přeletu nad planinou Nazca) a rozeznávat pár základních automatických programů. Nevěřila jsem, že by mé znalosti mohly pokročit dále a já kdy pochopila tu neskonalou složitost tohoto nádherného kreativního oboru.
Několikatýdenní marodění po mém návratu z Peru mi umožnilo zcela se ponořit do fotografických knih, ze kterých jsem hltavě čerpala know how profesionálů. Ke svému překvapení jsem zjistila, že technickou podstatou úspěšného fotografování je dokonalé pochopení a zvládnutí kombinace pouhých dvou základních veličin – clony (hloubky ostrosti) a času závěrky (doby expozice). Jednoduše řečeno. A co bych to byla za vystudovaného technika, kdybych se s tím úspěšně nepoprala. Jak moc úspěšně však musí hodnotit jiní…
Záhy po mém uzdravení jsem byla obdarována kinofilmovou zrcadlovkou Canon EOS 300V. Stala se ze mě nadšená fotografka amatérka, která povolovala uzdu své vášně především na zahraničních cestách. Na jaře roku 2003 jsem si poprvé detailně osahala svůj nový fotoaparát při třítýdenní cestě po Thajsku s krátkými návštěvami v Barmě (Myanmar) a Laosu, v létě jsem pak podléhala krásám Maroka a především jeho královských měst. Rok 2004 mi nabídnul zelení bující jih Sardinie, svěží a syrovou, na lidské tváře neuvěřitelně zajímavou Srí Lanku a rajské Maledivy – žádné potápění jen krásy nad vodou. Silvestr 2004 jsem dokumentovala v mraky zatažené Paříži. Jaro 2005 se pro mne stalo profesionálním přelomem. Opustila jsem pozici zaměstnance a plně se vrhla do nové svobodné profese autorsko - fotografické. Prázdniny 2005 mne zavedly na božský řecký ostrov Krétu a umožnily mi poznávat jeho pobřeží i turistům do značné míry utajené vnitrozemí. V zimě 2006 jsem si zalyžovala ve slunné Itálii a neopomněla zdokumentovat krásy zasněžených sjezdovek a vrcholků hor. Horký červenec 2006 jsem pak povětšině strávila intenzivním poznáváním nádherné a poněkud dražší evropské země Švýcarska s pestrou nabídkou přírody a architektury. Přitom jsem samozřejmě nemohla vynechat ani malou letně plačtivou monarchii Lichtenštejnsko. Zajížďka od Bodamského jezera do německého Konstanz a botanické zahrady Mainau pak dala vzniknout fotogalerii Německa, kterou jsem později doplnila o snímky Frankfurtu (r. 2007) a Mnichova (r. 2010). Počátkem roku 2007 jsem se s lyžemi i fotoaparátem vrátila do Itálie a přivezla si odtud nejen zimně laděné fotografie hor, ale i neuvěřitelné záběry racků u Lago Di Garda. Zde jsem si také poprvé vyzkoušela zahraniční fotografování s digitální zrcadlovkou. Na jaře jsem se vrátila do antických časů díky průzkumu historií dýchající řecké metropole Athén. Druhá polovina roku 2007 a rok 2008 byly pro mě především ve znamení návštěv a fotodokumentování rozpáleného Maroka, kde jsem si našla i pár přátel jiného vyznání a kultury. To mi však nezabránilo se v březnu 2008 zchladit na zasněžených stráních švýcarských Alp a samozřejmě zde pořídit i pár zimních záběrů pod i nad mraky. Do země helvétského kříže se však stále vracím i v teplejších ročních obdobích a rozšiřuji své „švýcarské fotografické portfolio“. I v roce 2009 jsem pokračovala návštěvami Švýcarska a Maroka, které jsem si okořenila svou vůbec první návštěvou nádherných řeckých ostrovů Chíos a Lesbos. Zde jsem již pevně třímala v rukou svou novou digitální zrcadlovku Nikon D300. Od této doby se mé levé rameno stalo nosičem kinofilmového Canonu EOS 300V a to pravé pak "otrokem" nového digitálního přístroje. Uff! Rok 2010 mi zcela nečekaně naservíroval fidelovskou Kubu s jejími milými a nejen salsu a rum, ale i fotografování milujícími obyvateli. Pár týdnů po návratu ze světa socialismu jsem přijala pozvání na víkendové osvěžení u jezera Achensee v Rakousku.
Nadšení vzdálenými světy mi však nebrání, abych dokumentovala i naše krásy české, zejména mou rodnou matičku Prahu, která má hodně co nabídnout. Často zkouším nové pohledy, zajímavé kompozice, které se přeci jen liší od tisíců známých snímků našeho hlavního města. Posuďte sami v galerii Česká republika - Praha, kterou budu dále rozšiřovat.
Za svou poměrně krátkou fotografickou cestu jsem realizovala několik autorských výstav (Kréta známá neznámá, Tváře Srí Lanky, Nálady Malediv, Thajské momenty) či přispěla svými snímky do výstav tematických (Galerie WWG.CZ vystavuje - III, Radost a žal, Lidské vztahy). Dvakrát byla moje fotografie hlavním motivem reklamní kampaně veletrhu Holiday World a to v letech 2004 (Big Buddha) a 2006 (Maledivská palma). O mé snímky projevily zájem dvě prestižní fotobanky – Fotobanka.cz a Profimedia.cz - s nimiž jsem navázala spolupráci. Začala jsem poskytovat licence na užití svých fotografií do kalendářů (např. firmy Geberit, Roche…), katalogů, propagačních materiálů a také psát články a přispívat fotografiemi do médií (Travelfocus, Cestopisy Magazín, Koktejl…). Koncem roku 2006 jsem se pod záštitou Schweiz Tourismu pustila do většího autorského projektu o Švýcarsku. V únoru 2007 jsem uspořádala výstavu 12 TVÁŘÍ ŠVÝCARSKA a vydala svůj první fotografický kalendář 12 TVÁŘÍ ŠVÝCARSKA. Jedinečné knižní zpracování kalendáře jako kombinovaný nástěnný i stolní kalendář „2v1“ jsem si dokonce nechala registrovat. V březnu roku 2009 jsem pod nakladatelstvím Mladá fronta a.s. vydala svoji první knižní publikaci ŠVÝCARSKO - CESTOPIS VE FOTOGRAFII. Ta se následně stala nejprodávanějším cestopisem tohoto prestižního nakladatelství a dokonce vyhrála mezinárodní soutěž TOURMAP 2010 v kategorii Cestopisy.
Moje nabídka je široká. Můžete získat licenci na užití mých snímků či na kombinované zpracování kalendářů, mými fotografiemi si můžete vyzdobit interiér, vytvořím pro vás fotoknihy, ale také třeba výstavu na klíč... Píši články, nabízím promítání a besedy, své fotografické výstavy k pronájmu i prodeji. Mám i specialitu pro všechny, kteří rádi cestují, chtějí se na cestách věnovat svým zážitkům a přitom mít vše zajímavě zdokumentované. Více informací o tom, co pro vás mohu udělat, naleznete v sekci Nabídka služeb.
Fotoaparáty: Nikon D300 s objektivem Nikkor AF-S, 18–200 mm; Canon EOS 300V s objektivem Canon 24-105 mm, f/4 L IS USM a Canon EF 70-300 mm, f/4-5,6 mm III USM
Filtry: UV a polarizační slim B+W, přechodový Cokin
Fotodoplňky: Stativ Velbon CX-560
Brašny: Lowepro - Compu Primus AW a Photo Runner; Naneu - K3L; Tamrac 5535 - Adventure Messenger
Zálohování digitálních snímků na cestách: Databanka Vosonic VP8850 320 GB a notebook Toshiba Portégé R500
Karty: CF Extreme III 8 GB, 16GB a 32 GB, CF Extreme 64 MB/sec 16 GB
Skener: Konica Minolta Dimage Scan Elite 5400II
Pokud fotím na kinofilmy, tak jedině FUJI (většinou ISO 200, 400) a fotografie si z důvodu sytosti barev a barevné stálosti nechávám dělat na papíry téže značky ve svém oblíbeném grafickém studiu a fotolabu GRAFFIS studio s.r.o. sídlícím na „Kulaťáku“ v Dejvicích. Zde mi také snímky z kinofilmu skenují pro další užití v počítači a na internetu.
S oficiální pedagogicko-psychologickou nálepkou „všestranně nadaná osobnost“ jsem vyplula z vysoké školy elektrotechnické a vplula do hektického porevolučního života. Jak jsem se tak snažila v českém světě rodícího se kapitalismu zorientovat, byla jsem zaváta do oblasti veletržnictví. Pořádání výstav a veletrhů mi nakonec přirostlo k srdci natolik, že jsem - kromě organizování již zavedených akcí - v této branži vymyslela a „porodila“ dva zcela odlišné veletrhy.
Prvním byl veletrh EROTICA 1995, který proběhl v Národním domě na Smíchově v Praze 5 a to plně v duchu mých představ o tom, jak má taková akce vypadat – tedy prezentovat skutečně erotickou kulturu. Lechtivě, zajímavě, kultivovaně, s vkusem, zachovávající určité tajemství… Následující ročníky – jak vidno z jejich stylu i náplně – již šly zcela mimo mé vedení a přičinění.
Druhým byl o deset let později veletrh ESOTERIKA 2005, věnovaný oblasti, která mne od roku 2001 silně oslovuje a radikálně ovlivnila můj život. Esoterický znamená tajemný, skrytý, mystický. A veletrh Esoterika poodhalil to, co skryté jest většině lidí, ale zároveň mnoho lidí přitahuje. Byl věnovaný duchovním naukám, metodám sebepoznávání, magii, astrologii a karetním praktikám, ale i zdravému životnímu stylu a alternativní medicíně. Ani tato akce však již neprobíhá pod mojí taktovkou a musím přiznat, že nedobrovolná ztráta tohoto srdcem vybudovaného „děťátka“ mě dost mrzí.
A co že mne to vlastně přivedlo k cestování a fotografování? No jasně, že veletrh. Ale zcela jiný, než výše uvedené. Mnoho let jsem pracovala v týmu lidí organizujících největší veletrh cestovního ruchu u nás, veletrh HOLIDAY WORLD. A díky možnostem, které mi otevřel, jsem se podívala do vzdálených míst a nechala se nadchnout fotografickým zachycováním všeho krásného a zajímavého kolem mne.
Oblast veletržnictví jsem opustila na jaře 2005. Od té doby se věnuji především svým fotografiím, jejich uplatnění a další autorské tvorbě (viz sekce Novinky, Úspěchy, Prodej produktů a Nabídka služeb). Laškuji i s myšlenkou vlastní čajovny-kavárny s vodními dýmkami a prostory pro cestovatelsko-fotografické programy a v tomto směru se nebráním žádným nabídkám, kontaktům, nápadům.
Přeji Vám příjemné pokoukání a těším se na vaše ohlasy, nápady, nabídky a především poptávky :=)
Hanka Růžičková
UPOZORNĚNÍ: Fotografie na těchto stránkách jsou určeny pro vaši potěchu formou jejich shlédnutí, případně pro výběr fotografií za účelem jejich zakoupení či nákupu práv na jejich užití. Prosím, fotografie nestahujte, neupravujte, nerozmnožujte, nerozšiřujte ani jiným způsobem neužívejte bez písemného souhlasu autorky a zaplacení dohodnutého autorského honoráře! FOTOGRAFIE I ČLÁNKY JSOU CHRÁNĚNY AUTORSKÝM ZÁKONEM (JSOU MAJETKEM AUTORKY) A JEJICH ZNEUŽITÍ JE TRESTNÉ!